"We proberen reparaties altijd zo snel mogelijk op te lossen"

Zeeuwland werkt samen met verschillende aannemers. Bouwbedrijf Joziasse uit Vlissingen voert de reparaties uit aan de woningen op Walcheren. Joop Slabbekoorn werkt bij Bouwbedrijf Joziasse en zorgt voor het inplannen van de reparatieverzoeken. We vroegen Joop hoe het is om dagelijks de puzzel te leggen voor alle reparaties. En natuurlijk hadden we het ook nog even over de samenwerking met Zeeuwland.

"Voordat ik planner werd bij Bouwbedrijf Joziasse werkte ik al jaren bij Woongoed Middelburg. Ik begon daar als monteur en ging met de werkbus naar de klanten toe. Vervolgens kwamen er voor mij kansen en groeide ik door tot planner. Zo'n 9 jaar geleden werd de onderhoudsdienst ondergebracht bij Bouwbedrijf Joziasse. Sindsdien zorg ik daar voor de planning."

"Joziasse is een fijn bedrijf om te werken. Ik zit voornamelijk op kantoor. Alle reparatieverzoeken komen binnen op mijn afdeling. We doen niet alleen reparaties voor huurders van Zeeuwland, maar werken ook voor de woningcorporaties l'escaut, Woongoed Middelburg en Beveland Wonen. Per week zijn er dus heel wat reparatieverzoeken die we moeten inplannen."

"Het is prettig om met Zeeuwland samen te werken. Als huurders bellen voor een reparatie, krijgen ze eerst een medewerker van Zeeuwland aan de lijn. Zeeuwland geeft vervolgens de reparatie aan mij door. Daarna neem ik contact op met de huurder om af te spreken wanneer we langs kunnen komen. We proberen een reparatie altijd zo snel mogelijk op te lossen. Ik denk dat de meeste bewoners daar blij mee zijn. We horen geregeld mensen zeggen; komen jullie nu al? Altijd leuk als je zo'n positieve reactie krijgt."

Online reparaties doorgeven en inplannen
Ook online kunnen huurders een reparatieverzoek doorgeven. Daar wordt regelmatig gebruik van gemaakt. "Dat is een mooie ontwikkeling, maar het werkt helaas nog niet altijd even vlekkeloos. Zeeuwland gaat dit nog verder ontwikkelen. Zo komen er wel eens drie dezelfde reparaties binnen van één adres. Dan denken ze dat het reparatieverzoek niet is verzonden, maar dan blijkt het verzoek wel verstuurd te zijn. Dat is niet erg, als planner zie je dat gelukkig en kan ik de dubbele verzoeken weghalen."

"Naast een reparatie melden, plannen huurders online ook zelf een tijdstip in wanneer we langs mogen komen. Dat biedt voordelen, maar soms bel ik ze toch zelf nog even op om de afspraak te verzetten. We zijn daar dan bijvoorbeeld al in de buurt aan het werk. Is er tijd over en komt het voor de huurder uit? Dan kunnen we dat mooi met elkaar combineren. Een reparatie is sneller opgelost en voor ons scheelt het weer reistijd. Zulke dingen ziet een systeem helaas nog niet."

De uitdagingen als planner
Naast de reparatieverzoeken doet Bouwbedrijf Joziasse ook andere klussen voor Zeeuwland. "Wat ik niet zo snel vergeet, is de enorme schade twee jaar geleden die de windhoos in Zierikzee veroorzaakte. Alle aannemers werden gevraagd om te helpen. Iedereen die ingezet kon worden, ging er naar toe. Maar het 'gewone werk' ging natuurlijk ook door. Je kan dan niet tegen andere huurders zeggen; we komen niet, omdat in Zierikzee de dakpannen rond je oren vliegen. Dat was even schakelen. Als planner heb je daar dan een flinke uitdaging aan. Gelukkig was het uiteindelijk allemaal goed gekomen en kregen we alles op tijd dicht voor de regen."