"Werken in de wijk is voor mij geweldig"

Geerd Dijkstra kwam als conciërge bij Zeeuwland werken in september 2009. Hij heeft geholpen bij reparatieservice, maar is nu helemaal in zijn element als servicemedewerker. In de wijk zijn. Dat doet Geerd graag. Je leest hier zijn verhaal.

"Ik werkte bij een heel fijn bedrijf, Bijdevaate verzekeringen. Maar ik werd niet gelukkig van een kantoorbaan. Hele dagen zitten is niets voor mij", vertelt Geerd. "In mijn woonwijk zag ik altijd een conciërge werken van Zeeuwland. Hem kwam ik tegen bij de school van de kinderen en we raakten wel eens in gesprek. Toen er een vacature voor conciërge kwam, heb ik gesolliciteerd."

Ik wil dat huurders zich thuis voelen
"Wat mij aantrok in de functie? Gewoon het buiten zijn, in de gebouwen zijn en lekker in de wijk. In beweging blijven." Geerd gaat enthousiast verder: "Het klinkt misschien gek, maar ik werk alleen fijn in een woonwijk. Daar voel ik me thuis. Ik was laatst bij een bedrijf op een industrieterrein waar ik wat moest ophalen. Dan vind ik het koud. In een woonwijk is het gezellig. Het is leuk, er is leven."

"Dat vind ik ook zo leuk in de appartementengebouwen. Ik ben aan het werk in wat het thuis is van huurders. Ik vind het belangrijk, dat mensen het naar hun zin hebben. Zij moeten er plezierig wonen. Rijd ik mijn woonwijk in, dan voel ik mij thuis. Dat wil ik ook voor onze huurders. Dat ze zich thuis voelen. Dat doe ik door sfeer te maken. Ik stel mensen op hun gemak. Ik help ze als er wat kleins gerepareerd moet worden. Daarnaast is het ook fijn samenwerken met bewonerscommissies en bijvoorbeeld Nellie. Zij werkt voor Allévo in een van de appartementengebouwen."

Afwisselend werk
Geerd praat enthousiast als het over 'zijn' huurders gaat. "Ik ben blij als ik mensen kan helpen. Laatst was ik bij een huurster thuis. Ze zei eerder al: "het is niet warm in mijn woning. Ik wil niet klagen, maar denk dat het niet goed is." Dan verontschuldigt mevrouw zich nog, dat ze me lastig valt. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Ik ben gaan kijken en kon het simpel oplossen. Zij helemaal blij. Dat is toch mooi?! Ik wil graag iemand helpen. Ik vind het leuk om technisch bezig te zijn, maar ik strooi bijvoorbeeld ook zout in de winter tegen de gladheid of help even met de schoonmaak. Ik bestel naamplaatjes. Kortom, het werk is enorm afwisselend. Daar houd ik van."

Geerd werkte ook nog even op kantoor bij reparatieservice. Dat was na de reorganisatie. "Een periode met een dubbel gevoel. Ik was blij dat ik er kon werken. Op zich ook leuk, want het ging over techniek en ik kon mensen helpen. Maar ik was erg blij, dat ik weer naar de klant kon toen ik fulltime servicemedewerker werd. Als mensen bellen, geef ik aan dat ik even langskom. Zo kan ik ze weer zien en een indruk krijgen hoe het met hem of haar gaat."

Op de vraag of hij nog anekdotes heeft, blijft het stil. "Er is in die bijna vijftien jaar zoveel gebeurd, dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Ik heb wel eens in een dakgoot gestaan met harnas en valbeveiliging tot allerlei dingen die je met huurders meemaakt. Ik kom overal. Van woonkamers tot zolderkamers en van kelders tot daken. Op sommige daken van appartementengebouwen heb je echt een geweldig zicht over heel Schouwen-Duiveland. Ik moet dan wel iets bekijken of controleren, maar kijk altijd even om me heen. Wat een mooie werkplek."

Ik leer veel in de praktijk
Op de vraag of hij trainingen volgt om bij te blijven, antwoordt hij: "Mijn grootste training is iedere dag omgaan met mensen. Met nieuwe huurders ga je weer een nieuwe relatie aan. Je moet die persoon ook leren kennen. Iedere bewoner is zoals hij is. Bij de een kan je met humor het gesprek aangaan, bij de ander is dat een stuk serieuzer. Zo krijg je mensenkennis. Eerst denk je dat je iemand kent, maar blijkt later toch dat je iets beter op een andere manier had moeten verwoorden."

"Ook probeer ik altijd te achterhalen wat iemand heeft gedaan. Als een huurder glaszetter geweest is, dan hoef ik bij onderhoudsprojecten niet te kijken of er iets goed gemonteerd is. Dat weet die huurder beter dan ik."

En zo praatte Geerd nog langer door over zijn ervaringen als servicemedewerker waarbij hij de huurders op de eerste plaats zet.