“Na mijn opleiding Bouwkunde kon ik bij mijn stage blijven hangen. Ik was daar werkvoorbereider. In die tijd ben ik met mijn vriendin een paar maanden gaan reizen. Daar besloot ik dat het werk als werkvoorbereider mij op dat moment niet gelukkig maakte. Ik besloot mijn baan op te zeggen. Eenmaal terug in Nederland heb ik tijdelijk in de zorg gewerkt. Ik wilde meer contact met mensen. Dat vond ik wel in de zorg, maar het was niet dat ik daarin een opleiding wilde volgen. Ik besloot verder te kijken.”

Combinatie van sociaal met technisch bezig zijn

“Ik was op zoek naar een baan in de woningcorporatiesector. Het leek me namelijk leuk om meer met mensen bezig te zijn. Maar, met een opleiding Bouwkunde als achtergrond is dat wat lastiger. Totdat dit traineeship voorbij kwam”, vertelt Tristan. Hij is nu trainee medewerker klant & omgeving. “In deze functie kan ik mijn bouwkundige kennis combineren met het sociale gedeelte.”

 “Het traineeship is via Talent in Zeeland. Dat houdt in dat ik vier dagen in de week bij Zeeuwland werk. Op de vrijdag ben ik dan bij Talent in Zeeland. Dan krijg je trainingen om jezelf te ontwikkelen. Dat vind ik een van de positieve dingen van het traineeship: het is goed voor mijn eigen ontwikkeling. Welke trainingen er zijn?”

Tristan vertelt: “Zo was er ‘Grip op je werk’. We leerden meer over Outlook (hoe ordenen en plannen). Ook hebben we trainingen in bijvoorbeeld persoonlijk leiderschap, lean, design thinking, effectief communiceren en nog veel meer. Vooral de variatie in trainingen is erg fijn en zorgt voor veel afwisseling.”

Goede kennismaking met de branche

“Voordat ik bij Zeeuwland ging werken, had ik geen idee wat een woningcorporatie allemaal doet. Natuurlijk had ik voor mijn sollicitatie wel de website opgezocht om te zien wat Zeeuwland doet. Maar, het is zeker op wat ik hoopte dat het zou zijn. Ik heb het erg naar mijn zin. Vanaf het begin voelde ik me erg welkom door mijn collega’s. En dan niet alleen mijn direct betrokken collega’s, maar echt iedereen.

“Waar ik voor kwam, is het contact met klanten. Veel achter de voordeur komen. Het is fijn om te merken, dat ik van waarde kan zijn voor huurders. Je verhuurt een woning. Dat is voor mensen een van de eerste levensbehoeftes. Je bezorgt ze dus een belangrijke stap in hun leven. Wat ik niet zo maar ga vergeten, is een van mijn eerste verhuringen. Die mensen waren zo ontzettend blij met hun woning en waren mij erg dankbaar. Dat was echt een moment dat ik besefte wat ik in mijn rol als medewerker klant en omgeving kan betekenen voor iemand.

Het traineeship loopt tot en met maart 2025. Tristan: “Ik hoop dat ik daarna ook bij Zeeuwand kan blijven. Ik vind de organisatie prettig om in te werken. Ik heb hier nu een bepaalde basis, dus dat is fijn. Natuurlijk wil ik mezelf door ontwikkelen. “Misschien wil ik later toch iets meer doen richting Bouwkunde, maar voor nu ben ik tevreden met mijn rol.”