In dit stappenplan leest u precies wat er moet gebeuren, voordat u de woning verlaat. Wilt u uw garage opzeggen? Bekijk dan hier het stappenplan voor garages.
- 1
Het huurcontract opzeggen
U kunt het huurcontract iedere dag van de maand opzeggen. De opzegtermijn is minimaal één maand.
Valt de einddatum van het huurcontract in het weekend of op een feestdag? Dan is de einddatum de eerstvolgende werkdag. - 2
Wij komen bij u langs
Wanneer u het huurcontract opzegt, kunt u meteen uw voorkeuren aangeven voor het plannen van een opleveradvies.
Tijdens het opleveradvies lopen we samen met u de woning door en spreken af hoe u de woning moet achterlaten.
Het opleveradvies duurt meestal een uur. Wij plannen de afspraak binnen vijf werkdagen na ontvangst van uw huuropzegging.
In de checklist 'hoe laat ik mijn woning achter' leest u alvast meer over het achterlaten van de woning.
- 3
Nieuwe huurders komen de woning bezichtigen
Een paar weken voordat het huurcontract afloopt, belt een nieuwe kandidaat-huurder u voor een bezichtigingsafspraak. De mogelijk nieuwe huurders komen dan langs om de woning te bekijken.
Tijdens de bezichtiging kunt u met de nieuwe huurder overleggen of hij iets wil overnemen. Bijvoorbeeld de vloerbedekking of gordijnen. De afspraken maakt u samen. Wij spelen geen rol bij het overnemen van spullen. U zet op het overnameformulier wat er door de nieuwe huurder wordt overgenomen. U ondertekent beiden het overnameformulier. Bij het inleveren van de sleutels geeft u dit formulier aan de medewerker klant & omgeving. - 4
De woning leeghalen
U moet de woning netjes en schoon aan ons opleveren. Hier zijn tijdens het opleveradvies duidelijke afspraken over gemaakt.
Houdt u zich niet aan de afspraken? Dan kunnen wij extra kosten in rekening brengen.
Alleen de spullen die de nieuwe huurder wil overnemen, mag u achterlaten in de woning. Voor de rest moet de woning leeg zijn. - 5
Een laatste check
Bij het opzeggen van de huur maken we direct een afspraak voor de eindopname. Tijdens de eindopname bekijken we of de woning netjes, schoon en volgens afspraak is opgeleverd. Als dit niet het geval is, dan kunnen wij hiervoor kosten in rekening brengen.
De eindopname duurt meestal een half uur en plannen we op de laatste huurdag - 6
Sleutels inleveren op de laatste huurdag
U levert de sleutels in bij de medewerker klant & omgeving tijdens de eindopname. Lukt dit niet? Dan heeft u de sleutels in ieder geval op de laatste huurdag bij ons ingeleverd.
U levert de sleutels in bij ons op kantoor (in een enveloppe met het adres van de woning); dit doet u in de brievenbus. - 7
De eindafrekening van de woning
Na de laatste huurdag maken wij de eindafrekening op. In de eindafrekening verrekenen we alle kosten die nog openstaan, zoals een huurachterstand, servicekosten of herstelwerkzaamheden aan de woning. U ontvangt deze rekening binnen zes weken na het verlaten van de woning.
Wij zetten dan ook de automatische machtigingen voor de huur stop. - 8
Het afrekenen van de servicekosten
Woont u in een appartementengebouw? Dan verrekenen wij jaarlijks de servicekosten. De afrekening van de servicekosten voor het lopende jaar kan nog niet worden meegenomen in de eindafrekening. U ontvangt deze het jaar erop op het nieuwe adres.
Het opzeggen van een bedrijfsruimte of winkel kan via ons contactformulier.